Галіна Арцёменка (galinaartemenko) wrote,
Галіна Арцёменка
galinaartemenko

Адамовіч, Адамчык, Адамчук, Адаменка

Адамовіч, Адамчык, Адамчук, Адаменка

АДАМЕНКА

Зьвесткі зь Вікіпэдыі — вольнай энцыкляпэдыі.

АДАМЕНКА — рака ў Быхаўскім раёне Магілёўскай вобласьці, правы прыток Дняпра. Даўжыня 13 км. Плошча вадазбору 65 км2. Сярэдні нахіл воднай паверхні 1%. Пачынаецца за 1,3 км на паўночны ўсход ад в. Чарналесьсе, вусьце каля в. Новы Быхаў. Каналізаваная амапь на ўсім працягу, акрамя невялікіх дзялянак у нізоўі.
Крыніца
• Блакітны скарб Беларусі: Рэкі, азёры, вадасховішчы/ Маст.: Ю.А. Тарэеў, У.І. Цярэнцьеў - Мн.: БелЭн, 2007.-480 с.

в. Адамовічы >Менская вобласць > Маладзечна >Цюрлеўскі
в. Адамкі > Менская вобласць > Валожын >Івенецкі
в. Адамава > Менская вобласць > Валожын >Сакоўшчынскі
в. Адамаўцы> Менская вобласць > Валожын >Яршэвіцкі
в. Адамаўшчына >Менская вобласць > Вілейка >Олькавіцкі
в. Адамава>Менская вобласць > Слуцак >Пакрашэўскі

в. Адамава >Віцебская вобласць > Верхнедзвінск >Боркавіцкі
в. Адамава >Віцебская вобласць > Сенно > Студзенкаўскі
в. Адамава >Віцебская вобласць > Сенно > Алексініцкі
в. Адаменкі>Віцебская вобласць > Ліёзна >Ліёзненскі
в. Адамішкі> Віцебская вобласць > Браслаў > Плюскі
в. Адымянішкі> Віцебская вобласць > Браслаў > Опсаўскі
в. Адамава>Віцебская вобласць > Шаркоўшчына > Радзюкоўскі
в. Адамаўцы> Віцебская вобласць > Глыбокае > Удзелаўскі
в. Адамава> Віцебская вобласць > Паставы > Варапаеўскі
в. Адамаўка>Віцебская вобласць > Лепель > Лепельскі
в. Адамава> Віцебская вобласць > Браслаў > Слабодкаўскі

в. Адамаўка>Гомельская вобласць > Рэчыца > Заспенскі
в. Адамава>Брэсцкая вобласць > Драгічын > Асавецкі
п. Адаменка>Магілёўская вобласць > Быхаў > Новабыхаўскі
в. Адамовічы>Гарадзенская вобласць > Гародня > Падлабенскі
в. Адамаўшчына>Гарадзенская вобласць > Ашмяны >Мураванаашмянкаўскі
х. Адамава>Гарадзенская вобласць > Іўе > Бакштоўскі
х. Адамава >Гарадзенская вобласць > Воранава >Беняконскі

АДАМ

З пляцоўкі Вікіпедыя.
Адам — у перакладзе азначае: чалавек, які, паводле біблейскай міфалогіі, быў створаны богам у эдэмскім райскім садзе, надзелены ўсімі здольнасцямі і розумам для ажыццяўлення высокага прызначэння, з'яўляецца пачынальнікам роду чалавечага. У асобе Адама знайшло адлюстраванне наіўнае ўяўленне першабытных людзей пра паходжанне чалавека.
________________________________________
Літ.:
Скарына Ф. Творы: Прадмовы, сказанні, пасляслоўі, акафісты, пасхалія / Уступ. арт., падрыхт. тэкстаў, камент., слоўнік А.Ф. Коршунава, паказальнікі А.Ф. Коршунава, В.А. Чамярыцкага. —Мн.: Навука і тэхніка, 1990. —207 с.: іл. С.139. ISBN 5-343-00151-3.
http://be.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%B4%D0%B0%D0%BC
Адам - першы чалавек, якога стварыў Бог. (юд.)
Адам Кадмон - тое ж, што й Адам. Містычнае разуменьне першага чалавека.
http://tych.at.tut.by/imiony.html

МУЖЧЫНА

У народнай культуры вобраз часцей пазітыўны, які пазначае розум, мудрасць, творчасць, плоднасць. М. – першы чалавек у бальшыні касмагоніяў, у тым ліку і ў біблейскай традыцыі. У беларускіх варыянтах этыялагічных легендаў першы чалавек Адам меў хвост, з якога потым зрабілася Ева. У іншых легендах М. і жанчына былі некалі адной плоццю. Д’ябал спакусіў жанчыну і адараваў яе ад М., што і абумовіла іх фізіялагічныя адрозненні. У вобразе М. паўставаў Бог, амаль усе сакральныя функцыі першатворцы, дэміурга перадаваліся менавіта яму – М. Асаблівы статус надаваўся мужчынам – прафесійнікам: кавалю, цеслю, ганчару, заняткі якіх у архаічнай свядомасці наўпрост супастаўляліся з міфалагемай першатварэння.
Сімволіка абрадавых функцый М. захоўвае даўнія ўяўленні аб сеянні як пра полавыя дачыненні з зямлёю, якая надзялялася падкрэслена жаночай семантыкай. Часам сейбіт на полі распранаўся, зерне прыносіў у старых нагавіцах, аб’язджаў поле наагул без іх, што, відавочна, мела асновай сімволіку пасеву як апладнення зямлі. Асабліва ўстойліва з мужчынскім пачаткам у сельскагаспадарчай магіі звязвалася вырошчванне агуркоў: гаспадара запрашалі на гарод, прасілі голым пабегаць па лёхах і да т. п. (значную ролю ў падобных захадах адыграла імітатыўная магія). М. не толькі пачыналі гаспадарчыя работы, але і заканчвалі іх: касілі, вазілі, снапы, малацілі ды інш., адным словам, усё рабілі, каб забяспечыць сям’ю хлебам.
Значная роля М. у наладжванні сувязяў з сакральнымі сіламі – менавіта гаспадар клікаў Мароза на куццю, душы продкаў на Дзяды, нёс пачастункі Дамавіку.
Катэгорыю мужчынскага ў шматлікіх рытуалах рэпрэзентуюць шапка, штаны, таўкач, качарга, сякера ды іншыя падобныя прадметы, якія надзяляліся пэўнымі прадукавальнымі, а таксама апатрапеічнымі якасцямі.
Нараджэнне хлопчыка, лічылі, можна запраграмаваць, падклаўшы пад шлюбны ложак шапку, а таксама мужчынскія прылады працы. Гэтак жа прыход у хату на Каляды першага М. паказваў на ацёл каровы менавіта бычком.
М. забаранялася мець дачыненні з жаночымі прыладамі працы – не глядзець на дзяжу, а то перастане расці барада, не чапаць верацяно, бо тое будзе блытаць кудзелю.
М. супрацьпастаўляецца жанчыне як станоўчае адмоўнаму ( гл. вераванні пра пажаданасць сустрэчы на шляху з М., а не з жанчынаю); як правае леваму, бо жанчыне адводзілася месца злева ад М.; як сухое мокраму (у некаторых мясцінах Гарадзенскага павета жыта зажынаў М., каб лета не было гнілое).
http://rv-blr.com/dictonary/view/3553

АДАМАВА ГАЛАВА

Гэта трава стралкоў і паляўнічых. Час збору яе - Іванаў дзень (24 чэрвеня), абкурванне паляўнічых снарадаў, каб здабыча не магла ад іх сысці, - Вялікі чацвер на Перадвелікодным тыдні. Берагчы яе трэба ў зацішным кутку, утойліва ад усіх. Лепш за ўсё дзейнічае адамава галава пры паляванні на дзікіх качак.
У старадаўніх "Траўніках" сустракаюцца і іншыя парады:
"Рвать ее с крестом Господним и говорить "Отче наш", и другие триста молитв, и принести ее в дом, в котором человек порчен, и дать ему пить, и дать жене чреватой, как ей время и скоро родить. А кто дьявола или еретика хочет видеть, корень настоять в освященной воде и выпить, а потом носить при себе сорок дней, и увидишь в воздушных волнах демонов. А кто хочет строить мельницу водяную, положи ту траву на подушку к запруде, и та запруда вовеки нерушима будет; а кто хочет высоко лазить — с ней ужаса нет, и земля кажется близко. Она же к посеку и ко всякой ране присыпать годна".
Крыніца: http://pagan.ru/slowar/a/adamowagolowa1.php
Subscribe

  • ПАДКОВА

    ПАДКОВА Жалезная дугападобная пласціна, якая прыбіваецца пад конскія капыты для засцярогі іх ад пашкоджання, а таксама для таго, каб…

  • ПАДПЕЧНIК

    У беларускай мiфалогii дух хаты, цесна звязаны з уяўленнямi аб продках i гаспадарчым (асабiстым) дабрабыце той цi iншай сям’i. Часцей за ўсё…

  • ПАДМЕНЫШ

    Падменыш - дзіця нячыстай сілы (эльфаў, русалак, лесуноў, чарцей і да т.п.), падкінуты замест выкрадзенага нованароджанага. Крыніца:…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments