Галіна Арцёменка (galinaartemenko) wrote,
Галіна Арцёменка
galinaartemenko

Адзінец, Адынец.

Адзінец, Адынец.

в. Адынь >Менская вобласць > Чэрвень >Смілавіцкі
в. Адынь >Менская вобласць > Смілавічы > Смілавіцкі
Прозвішчы і назоў вёскі хутчэй за ўсё адбыліся ад лічбы адзін (сакральнага разумення), але маглі адбыцца і ад імя скандынаўскага бога Одзіна, так як раней германа-балта-славянская супольнасць была адзінай.

СIМВОЛIКА НАТУРАЛЬНЫХ ЛIЧБАЎ

Адзiн: Адна галавешка не гарыць, а толькi тлее. Адзiн у полi не воiн. Адзiн дуб у полi — гэта не лес.
Два: Конь з канём, вол з валом, а свiння з вуглом. Хоць вох, ды ўдвох. З мiлым i ў шалашы рай.
Конь з канём, вол з валом, а свiння з вуглом. Хоць вох, ды ўдвох. З мiлым i ў шалашы рай.
Тры: Адзiн сын — не сын, два сыны — паўсына, а толькi тры сыны — сын. Жылi-былi дзед i баба, было ў iх трое ўнукаў.
Адзiн сын — не сын, два сыны — паўсына, а толькi тры сыны — сын. Жылi-былi дзед i баба, было ў iх трое ўнукаў.
Чатыры: Iдзi на ўсе чатыры бакi.
Iдзi на ўсе чатыры бакi.
Пяць: Варона з куста, а пяць на куст. Ведае, як свае пяць пальцаў.
Варона з куста, а пяць на куст. Ведае, як свае пяць пальцаў.
Шэсць: Жыў-быў Несцерка, было ў яго дзяцей шэсцерка.
Жыў-быў Несцерка, было ў яго дзяцей шэсцерка.
Сем: Ведае свой род у сёмае калена.
Ведае свой род у сёмае калена.
Восем: Прыйшла вясна — ужо часу няма, прыйшло лета — бярыся то за тое, то за гэта, надышла восень — яшчэ работ восем.
Прыйшла вясна — ужо часу няма, прыйшло лета — бярыся то за тое, то за гэта, надышла восень — яшчэ работ восем.
Дзевяць: У трыдзявятым царстве, у трыдзясятым гасударстве.
У трыдзявятым царстве, у трыдзясятым гасударстве.
l Кожная з узгаданых натуральных лiчбаў сустракаецца ў пэўных абрадавых цi пазаабрадавых кантэкстах, у мiфалагiчных, казачных або песенных тэкстах, у малых фальклорных жанрах. Асаблiва шырокi сiмвалiчны код лiкаў у чарадзейных казках i казках пра жывёл, у замовах i такiх паэтычных мiнiяцюрах, як прыказкi i прымаўкi.
l Часцей за ўсё выкарыстанне таго цi iншага лiку абумоўлена светапогляднымi ўяўленнямi нашых продкаў i iх непасрэднай "заземленасцю" ў канкрэтную рытуальна-абрадавую сiтуацыю.
l У славянскiх казках самым пашыраным кампазiцыйным прыёмам з'яўляецца трохразовы паўтор. Тры разы бацька абводзiць дачку вакол стала, перад тым як перадаць яе ў рукi жанiха i адправiць маладых да вянца.
l Калi ўзяць за аснову класiчны прынцып народнай культуры — супрацьстаянне Дабра i Зла, Жыцця i Смерцi, Святла i Цемры, Гармонii i Хаосу, — то сiстэма лiкаў, хутчэй за ўсё, павiнна мець той самы падзел: адны з iх факусiруюць у сабе фiласофiю гармонii жыцця, а iншыя — хаос Смерцi.
Аксана Катовiч, Янка Крук.
http://21.by/papers_print?id=96778

ОДЗІН

З пляцоўкі Вікіпедыя.

Одзін (ісландскаю/стараскандынаўскаю Óðinn, шведскаю Oden, старасаксонскаю Woden, старафранкскаю Wodan, нямецкаю Wotan), найвышэйшы бог позняе германскае ды скандынаўскае міфалогіі, адзін з асаў. Ён, як і іншыя багі скандынаўскага пантэону, быў складанаю постаццю: і богам мудрасці, і богам вайны, а таксама богам паэзіі, перамогі ды палявання.
Па легендзе менавіта Одзін стварыў Мідгард.
http://be.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B4%D0%B7%D1%96%D0%BD

Subscribe

  • ПАДКОВА

    ПАДКОВА Жалезная дугападобная пласціна, якая прыбіваецца пад конскія капыты для засцярогі іх ад пашкоджання, а таксама для таго, каб…

  • ПАДПЕЧНIК

    У беларускай мiфалогii дух хаты, цесна звязаны з уяўленнямi аб продках i гаспадарчым (асабiстым) дабрабыце той цi iншай сям’i. Часцей за ўсё…

  • ПАДМЕНЫШ

    Падменыш - дзіця нячыстай сілы (эльфаў, русалак, лесуноў, чарцей і да т.п.), падкінуты замест выкрадзенага нованароджанага. Крыніца:…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments